ශ්රී ලංකාවේ ප්රවෘත්ති ක්ෂේත්රය අද Soundbite Journalism එසේත් නැතිනම් “ වොයිස් කට්” මාධ්ය භාවිතාවක ආධිපත්ය දරමින් සිටින බවට මාධ්ය විශ්ලේෂකයින් විසින් හදුන්වනු ලබනවා.
අර්ථවත් පැහැදිලි කිරීම් හෝ සාක්ෂි සහිත ප්රකාශවලට වඩා කෙටි, ආකර්ෂණීය දේශපාලන ප්රකාශ කෙරෙහි අවධානය යොමු කරන වාර්තාකරණ විලාසය මෙමගින් විස්තර කරනවා. එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස, බරපතල ජාතික ගැටලු තත්පර කිහිපයක ආවේගී කතා බවට පත් වෙමින්, මහජන අවබෝධය දුර්වල කරමින් සහ දේශපාලන විවාදයේ ගුණාත්මකභාවය අඩු කරමින් සිටින බවයි ඔවුන් ප්රකාශ කරන්නේ.
'වොයිස් කට්' යනු කුමක් ද...?
Soundbite Journalism නැත්නම් වොයිස් කට් යනු අවධානය ආකර්ෂණය ලබා ගැනීම සඳහා නිර්මාණය කර ඇති කෙටි, අමතක නොවන පේළියකි. දේශපාලනඥයින් බොහෝ විට “අපි ඉක්මනින් සියල්ල නිවැරදි කරන්නෙමු,” “ජනතාව සත්යය දනිති,” හෝ “අපි අභියෝග කරනවා.”, “අපි ජනතාව වෙනුවෙන් එක්ව සටන් කරන්නෙමු. ” යනාදි වාක්ය ඛණ්ඩ භාවිතා කරයි. ඔවුන්ගේ අතිත ක්රියාකාරකම් සියල්ල යටපත් කරමින් වීරයින්, ගැලවුම් කරුවන් ලෙස පෙනී සිටිමින් ප්රකාශ නිකුත් කරයි. ඒවා තලුමරමින් තම මාධ්ය තුළ විකාශය කරමින් සිටියි. එවැනි ප්රකාශ රූපවාහිනියේ සහ සමාජ මාධ්යවල නැවත නැවතත් ප්රචාරය වන බව ඔවුන් දනී. මෙම ප්රකාශ බලවත් ප්රකාශ ලෙස පෙනෙන නමුත් ඉන් සැබෑ තොරතුරු සපයන්නේ නැත.

බලපොරොත්තු සුන් කරන නොගැඹුරු පුවත්
මාධ්ය මෙම “වොයිස් කට්” මත වැඩි වැඩියෙන් යැපීමට හේතු සාධක කිහිපයක් පවති. රූපවාහිනී නාලිකා ඉක්මනින් සහ ලාභදායී ලෙස ගුවන් කාලය පිරවිය යුතු අතර කෙටි වොයිස්කට් විකාශනය කිරීම පහසු ය. සමාජ මාධ්ය තුළ ද, නාට්යමය අන්තර්ගතයන්ට වඩාත් ඉක්මනින් පැතිර යන අතර, ප්රතිපත්ති පැහැදිලි කරන පණිවිඩවලට වඩා වෛරල් වන පණිවිඩ නිර්මාණය කිරීමට දේශපාලනඥයින් දිරිමත් කරයි. ඒ අතර ම, බොහෝ ප්රවෘත්ති කාමරවල ගැඹුරු විමර්ශනාත්මක පුවත්පත් කලාව සඳහා සම්පත් නොමැති අතර, ඊට පිළියමක් ලෙස වොයිස් කට් විකාශන ආකර්ෂණීය කෙටි මගක් බවට පත් කරගෙන ඇත.

ප්රබල දේශපාලන පක්ෂපාතිත්වයේ බලපෑම
ප්රජාතන්ත්රවාදයට ඇති බලපෑම ද සැලකිය යුතු වේ. ඡන්දදායකයින් නාටකාකාර සංවාද විකාශනවලට පමණක් නිරාවරණය වන විට ඔවුන්ට රජයේ තීරණ, දේශපාලන පොරොන්දු හෝ ජාතික අභියෝග සම්පූර්ණයෙන් ම තේරුම් ගැනීමට හෝ ඇගයීමට නොහැකි ය. මෙය මාධ්ය කෙරෙහි විශ්වාසය දුර්වල කරන අතර මහජන කලකිරීමට දායක වේ.
ජාතික අපරාධයක්
නරුමත්වය වර්ධනය වීම
ඩිජිටල් වේදිකා ගැටලුව මීටත් වඩා බරපතළ වේ. කෙටි, චිත්තවේගීය ආවේගාත්මක ලෙස ආරෝපිත අදහස් සමාජ මාධ්යවල වේගයෙන් පැතිර යන අතර, දේශපාලනඥයින්ගේ කතාවල අන්තර්ගතයට වඩා ඒවයේ දෘශ්යතාවට ප්රමුඛත්වය හිමිවේ. විශේෂයෙන් මැතිවරණ කාලවල දී මෙම ප්රවණතාව නිසා වැරදි තොරතුරු ශක්තිමත් කරන අතර ප්රජාතන්ත්රවාදී වගවීම අඩු කරන බවට පර්යේෂකයින් අනතුරු අඟවා ඇත. මහජනතාවට ඇති බලපෑම සැලකිය යුතු ය. නොපැහැදිලි හෝ පරස්පර විරෝධී දේශපාලන අදහස්වලට නිරන්තරයෙන් නිරාවරණය වීම තුළින් සිදුවන්නේ නරුමත්වය වර්ධනය වීමයි. මාධ්ය කෙරෙහි විශ්වාසය අඩු කරයි, සහ පුරවැසියන්ගේ දැනුවත් තීරණ ගැනීමේ හැකියාව දුර්වල කරයි.

මාධ්ය සංවිධානවල වගකීම
මෙම ප්රවණතාවට එරෙහිව කටයුතු කිරීම සඳහා, ශක්තිමත් කතෘ මණ්ඩල ප්රතිපත්ති, ස්වාධීන මාධ්ය හිමිකාරිත්වය සහ විමර්ශනාත්මක පුවත්පත් කලාව සඳහා වැඩි අවධානයක් යොමුකිරිම අත්යවශ්ය වේ. හිස් ප්රලාපවලින් සහ සංවේදී කතාවලින් පිරි මාධ්ය භාවිතයකින් බැහරවීම සහතික කිරීම සඳහා මෙරට මාධ්ය ද දේශපාලන ආවරණය සඳහා පැහැදිලි ප්රමිති අනුගමනය කළ යුතුව තිබේ. ඒ සඳහා මාධ්ය පර්යේශකයින්, බලපෑම් කණ්ඩායම් මෙන් ම ගුණාත්මක මාධ්ය භාවිතාවක් අපේකෂා කරන මාධ්ය සංවිධානවල ද වගකීමක් වේ.

(සටහන - ටී.එම්.ජී. චන්ද්රසේකර)
(Media Activist, Communication Specialist, Media Trainer, Guest Lecturer)
Former Director News , Director Training and Research at Sri Lanka Rupavahini Corporation
Former Specialist / strategic Communications at Information and Communication Technology Agency of Sri Lanka (ICTA)
Former Media consultant at Sri Lanka CERT
උපුටා ගැනීම - Tmg Chandrasekara ෆේස්බුක් පිටුවෙන්..

